Aantoonbaar voldoen aan de CBL hygiënecode
“Voor retailers is hun goede naam belangrijk. Een klacht over de hygiëne circuleert tegenwoordig al snel op social media”, begint Miranda van Aalst, manager inspectie bij Eurofins. Voldoende kennis en de juiste stappen zetten: daar draait het om bij voedselveiligheid. Bij het onjuist omgaan met allergenen kan er bijvoorbeeld een direct gezondheidsrisico ontstaan voor consumenten. “Retail-winkels hebben daarom graag grip op hun lokale leveranciers. Dat kan met hygiëne-inspecties”, vertelt Van Aalst.
“Op een retail-hoofdkantoor speelt bovendien de vraag hoe franchisers of ondernemers inkopen van lokale leveranciers, om voedselveilige producten te kunnen waarborgen. En met het opkomende aandeel van ‘food service’ in supermarkten, wordt zelfs het nemen van preventieve maatregelen voor de voedselveiligheid nóg relevanter.” Van Aalst deelt alle ins & outs over hygiëne-inspecties.
Hygiëne-inspectie: weten waar u staat
Tijdens een hygiëne-inspectie toetst een auditor uw bedrijf op uw processen. Van hoe de goederen binnenkomen, tot de opslag, bereiding, verwerking/HACCP en presentatie van producten. Het gaat dan bijvoorbeeld over registraties, hygiënisch werken en het voorkomen van kruisbesmetting. “Op locatie heeft een winkelmanager of eigenaar al snel een blinde vlek”, vertelt Miranda van Aalst, manager inspectie bij Eurofins. “Dan is het goed om eens door een onafhankelijke partner getoetst te worden. Retail-hoofdkantoren kunnen met die informatie sturen; winkelmanagers vinden het fijn om te weten waar de eigen actiepunten liggen. ‘O ja, daar hebben we nooit bij stilgestaan’ horen onze auditoren dan ook regelmatig.”
Hygiëne-inspectie als instrument
De auditor geeft tijdens hygiëne-inspecties op locatie ook advies om retailers te helpen te voldoen aan de hygiënecode. Van Aalst: “Zo bent u ook altijd op de hoogte van de laatste wetgeving. Maar als het gaat om beter reinigen of producten eerder controleren, komt het toch vooral aan op discipline en het borgen van acties. Dan zijn hygiëne-inspecties die onderdeel uitmaken van een zelfcontrolesysteem een goed middel. Zo werkt u continu aan het verbeteren van de hygiëne en voedselveiligheid voor de beste kwaliteit”, vertelt Van Aalst.
Keuze uit typen hygiëne-inspecties
Grofweg zijn er 2 typen hygiëne-inspecties die onze auditoren uitvoeren. Van Aalst legt de mogelijkheden uit.
- Een losse hygiëne-inspectie of een serie hygiëne-inspecties met advies op maat. “De inspectie vindt plaats op basis van de wetgeving. Er is ook ruimte voor maatwerk. Zo kan de klant naar wens vragen toevoegen aan de checklist, van zaken die zij willen weten op locatie. Laatst hebben we bijvoorbeeld vragen toegevoegd over NIX18-afspraken - alcoholverkoop aan jongeren.”
- Hygiëne-audits als onderdeel van een zelfcontrolesysteem, mét keurmerk. “Hiermee kiest een producent of retailer ervoor om zich vrijwillig op regelmatige basis te onderwerpen aan een hygiëne-audit. De resultaten bepalen of de locatie het keurmerk krijgt en behoudt. Deze hygiëne-audits hebben een vaste checklist. Zo is de score steeds uniform en te vergelijken. In Nederland komt de producent of retailer onder verminderd toezicht van de NVWA te staan."
"De NVWA controleert of Eurofins voldoet aan de eisen van het Privaat Orgaan Controlesysteem. Dat is een door de NVWA geaccepteerd controlesysteem dat Eurofins hanteert, waaruit blijkt dat we een met de NVWA afgesproken systematiek uitvoeren bij deelnemende restaurants en retailers. Om ook aanvullende informatie te verkrijgen – zoals hoe het is gesteld met de werkvoorschriften van de eigen retail-organisatie – kunnen onze auditoren een aanvullende inspectie of audit uitvoeren.”
Het zelfcontrolesysteem: hoe werkt het?
“Soms starten we eerst met een 0-meting. Het hangt af van waar een bedrijf staat of het handig is om te starten binnen het zelfcontrolesysteem. Er is wel enig niveau nodig”, verduidelijkt Van Aalst. “Voor een hygiëne-audit is onder andere twee keer een minimaal 80%-goed-score vereist om het keurmerk te krijgen of te behouden. Het bedrijf krijgt dan de ‘groene status’. Is de 80%-goed-score niet gehaald? Dan volgt na 6 weken een herinspectie. In de tussentijd ontvangt onze klant een gedetailleerd verslag en een interactief actieplan."
"Als retail-hoofdkantoor of winkelmanager kunt u de rapportage en het interactieve actieplan zelf via ons extranet systeem volgen. En aangedragen maatregelen kunt u er zelf uploaden. Samen met onze adviseurs kunt u aantoonbaar de geconstateerde verbeterpunten opvolgen. Dat is overigens ook verplicht bij een 80%-goed-score. Onze keurmerkbeheerder houdt bij of alle acties worden opgevolgd door alle bedrijven. Hij zit er bovenop.”
Discipline & motivatie versterken met het zelfcontrolesysteem
Binnen het zelfcontrolesysteem mag een bedrijf niet op hetzelfde onderdeel opnieuw een onvoldoende scoren. Een goede stok achter de deur, vindt Van Aalst: “Om het keurmerk te behouden en te blijven profiteren van de voordelen, moet een bedrijf continu verbeteren. En dat motiveert. Want wie wil er nu niet verminderd toezicht van de NVWA (in Nederland) en vermeld worden op de website als keurmerkhouder? Bovendien merken we dat de score vergelijken een geweldige drive oplevert, om het beter te doen dan de vorige keer bijvoorbeeld of beter dan een ander filiaal – als het hoofdkantoor de resultaten onderling deelt.”
De voordelen van een grote partij als Eurofins
Van Aalst: “Wij beschikken over een zeer ervaren en deskundig team aan auditoren. Zij hebben kennis van de processen én producten en ervaring met HACCP. Onder hen zijn er bijvoorbeeld voormalig koks en kwaliteitsmanagers. Een grote organisatie als Eurofins heeft het voordeel van eigen laboratoria, waarbij de auditor snel met hun collega’s in het lab kunnen schakelen. Ook in monstername kunnen wij voorzien."
"Bovendien hebben wij veel kennis in huis, van alle wetgeving. Zo hebben wij een gespecialiseerd adviseur in voedselfraude en food integrity en teams met veel expertise in listeriapreventie en labelbeoordeling. Met onze auditoren, analisten, adviseurs en trainers hebben wij alles in huis om de probleempunten die uit uw hygiëne-inspectie naar voren komen, ook op te lossen en om u te ondersteunen.”
Profiteren van flexibiliteit en snelheid
Onze klanten genieten ook van de voordelen van het Eurofins-netwerk. Eurofins bestaat uit verschillende organisaties, die snel en flexibel schakelen. Eurofins Food Safety Solutions adviseert en ondersteunt producenten, retailers en retailketens over voedselveiligheid en non-food. Heeft u interesse in onze hygiëne-inspecties of aanverwante adviezen? Kijk voor meer informatie over Eurofins Bureau de Wit op www.bureaudewit.nl of neem direct contact met ons op via +31 (0) 36 536 74 20 of info@bureaudewit.nl. Voor retail kunt u contact opnemen met Eurofins Food Safety Solutions via foodsafetysolutions@ftbnl.eurofins.com of via +31(0)888 31 03 30.
Publicatiedatum: 25 november 2021
Heeft u een vraag? Bel of mail ons gerust.
Bel ons
+31(0)888 31 03 30