Eurofins
Zoeken

Om één van onze whitepapers te downloaden vragen wij u om uw e-mailadres op te geven. 

Om één van onze brochures te downloaden vragen wij u om uw e-mailadres op te geven. 

Pesticiden analyse: nu nog sneller

Fresh & safe 2.0: “We kunnen nu dezelfde avond nog vrijgegeven producten bijkopen”

Eurofins lab Zeeuws-Vlaanderen levert nu supersnelle maatwerk analyses op pesticiden. Zo winnen klanten tijd om hun product nóg verser te verkopen. Een van onze klanten die daarvan profiteert is Special Fruit NV. Special Fruit NV in Meer (België) is groot in fruit. Van gezonde bessen, tot exotische fruitsoorten. Ook groenten zitten in het assortiment, waaronder asperges, peulen en bonen. Vanuit Meer en hun dochterbedrijf in Spanje, leveren ze direct aan supermarkten én aan tussenpersonen en groothandelaars. Het internationale familiebedrijf teelt, verpakt en verkoopt al het fruit (en groente) met 180 medewerkers. Met 11.500 m2 opslag, voorzien van energiezuinige & ecologische verantwoorde koeling, is Special Fruit een grote speler in de fruitmarkt. Al 8 jaar maken ze gebruik van de snelle én superspoedlevertijden op pesticiden-analyses van Eurofins Food, Feed, Water. “Nu zit er 12 uur tussen monster ophalen en analyseresultaat; vroeger was dat 2 dagen. Voor ons is dat van enorme toegevoegde waarde”, vertelt Ben Michielsen, Quality Control Manager bij Special Fruit. Wat betekenen de snelle pesticiden-analyses voor hen en voor hun klanten?

“Op basis van de klantvraag maken we een inschatting hoe snel we de partij het beste kunnen leveren. Zijn de producten snel nodig, dan komt de superspoedprocedure in beeld. Verkopen we de producten binnenkort, dan vragen we een reguliere, snelle analyse aan”, vertelt Michielsen. En die flexibiliteit komt goed van pas. “We leveren graag precies naar de wensen en normen van de klant. Nu gaan onze producten alleen de deur uit als we de kwaliteit met analyseresultaten kunnen staven.” Terug naar de situatie daarvoor, zouden ze bij Special Fruit niet meer willen.

Een extra betrouwbare partner
“Voorheen moesten we een partij nog een dag langer hier houden tot de uitslag binnenkwam. Soms liet dat product een langere stockage niet toe. Nu hoeft dat gelukkig niet meer. Dat scheelt een hoop tijd, inspanning en geld, voor transport en papierwerk bijvoorbeeld. Onder de streep zijn de kosten nu gelijk. Een spoedanalyse is wel duurder dan een gewone analyse natuurlijk. Maar het scheelt een hoop werk en maakt ons een extra betrouwbare partner. Onze klanten weten zeker dat het product aan de eisen voldoet en groothandelaars en tussenpersonen hebben daarmee zelf ook zekerheid voor hun levering aan de supermarkt”, vertelt Michielsen. 

Fresh & safe 2.0: nog diezelfde avond een partij bijkopen van dezelfde oogst
Niet alleen klanten halen voordeel uit de snelle pesticiden analyses. Ook de communicatie met de leveranciers vaart er wel bij. Michielsen: “Het contact met onze telers en leveranciers verloopt een stuk sneller. We kunnen snel acteren. Eurofins haalt het monster ’s ochtends op, nog diezelfde avond hebben we het analysecertificaat binnen en kopen we een partij bij van dezelfde oogst. Is er een afkeuring, dan kunnen we de leverancier daar ook dezelfde avond van op de hoogte stellen en de verdere procedure bespreken. Dat het dezelfde avond nog kan, is prettig. Soms werd het voorheen niet alleen pas de volgende ochtend, maar nóg later, als we te maken hadden met een teler of leverancier aan de andere kant van de wereld. Dan verloren we zo 24 uur.”

Op de vraag of Special Fruit ook voor een ander laboratorium zou kiezen is Michielsen duidelijk: “We hebben zeker gekeken naar andere laboratoria. Naast de superspoedlevertijden is het ophaalgemak van onze monsters een grote troef van Eurofins. Veel andere laboratoria voorzien daar niet in. Als we het vervoer van onze monsters zelf zouden moeten regelen, zou dat voor ons een hele zorg en kostenpost extra zijn. We blijven graag nog een hele tijd gebruikmaken van de diensten van Eurofins, om onze klanten in 28 landen vanuit 6 continenten naar wens te blijven bedienen.” 

Superspoedlevertijden & ophaalgemak
Ben Michielsen: “Nu zit er op z’n snelst 12 uur tussen monster ophalen en analyseresultaat op pesticiden; voorheen was dat 2 dagen. Voor ons is dat van enorme toegevoegde waarde. Nu gaan onze producten alleen de deur uit als we de kwaliteit met analyseresultaten kunnen staven. Dat scheelt een hoop tijd, inspanning en geld, voor transport en papierwerk bijvoorbeeld. Onder de streep zijn de kosten nu gelijk. Een spoedanalyse is wel duurder dan een gewone analyse natuurlijk. Maar het scheelt een hoop werk en maakt ons nog meer een betrouwbare partner. Onze klanten weten zeker dat het product aan de eisen voldoet. Het contact met onze telers en leveranciers verloopt bovendien een stuk sneller. Eurofins haalt het monster ’s ochtends op. Nog diezelfde avond hebben we het analysecertificaat binnen en kopen we een partij bij van dezelfde oogst. Soms werd het voorheen niet alleen pas de volgende ochtend, maar nóg later, als we te maken hadden met een teler of leverancier aan de andere kant van de wereld. Dan verloren we zo 24 uur. We hebben zeker gekeken naar andere laboratoria. Naast de superspoedlevertijden is het ophaalgemak van onze monsters een grote troef van Eurofins. Veel andere laboratoria voorzien daar niet in. Als we het vervoer van onze monsters zelf zouden moeten regelen, zou dat voor ons een hele zorg en kostenpost extra zijn. We blijven graag nog een hele tijd gebruikmaken van de diensten van Eurofins, om onze klanten in 28 landen vanuit 6 continenten naar wens te blijven bedienen.”

 


Het enthousiaste jonge team van Special Fruit.
 

Meer weten over deze dienst en wat wij voor u kunnen betekenen?  
Neem contact met ons op via sales-food-n@eurofins.com of bel +31 (0) 114 383824. 

Heeft u een algemene vraag? Bel of mail ons gerust.

Contactgegevens België

Whitepapers

Lees je in op specifieke onderwerpen met onze whitepapers

1 / 3