Eurofins
Zoeken

Om één van onze white papers te downloaden vragen wij u om uw e-mailadres op te geven. 

Hoe gezond is het drinken van non-alcoholische dranken nou werkelijk?

Voor veel mensen startte 2020 met ‘dry january’. Nadat de dranken in december rijkelijk vloeiden, besloten velen het jaar goed te beginnen met een alcoholvrije maand. Dat is niet nieuw. Consumenten maken steeds bewustere keuzes. Niet alleen met eten, ook met dranken. Onze accountmanagers vertellen over populaire alternatieven voor alcoholische dranken in hun segment en bijbehorende uitdagingen in het productieproces. Over groentesappen en 0.0%-dranken: van productie tot verpakking.

Sappen met hennep en avocado
Waar voorheen frisdranken en appelsap of jus d’orange de belangrijkste alternatieven waren voor alcoholische dranken, zijn op dit moment de groentesappen in opkomst. “We zien nu veel vernieuwing in smoothies, groente- en fruitsappen van klanten”, vertelt Mirella van Meele, senior accountmanager bij Eurofins Food, Feed & Water. “Het aanbod voor de consument wordt steeds groter. Er zijn drankjes of ingrediënten die van ver weg naar Nederland worden gehaald, zoals ‘superfoods’. Ook water met fruit en gebruik van stevia in plaats van suiker zien we veel. Nog relatief nieuw zijn de ingrediënten hennep, gember of avocado in dranken”, aldus van Meele.

Etiketcheck op vitamines
Bij bewustere drankinname hoort een uitgebreidere check van het label. Van Meele: “Het etiket van drankverpakkingen wordt steeds belangrijker. De consument wil weten welke positieve effecten het sap heeft op de gezondheid en welke vitamines het bevat. Natuurlijk volgt een check op suiker. Als een producent kan claimen dat de drank suikervrij is, prijkt dat natuurlijk op de verpakking. Daarnaast zien we dat producenten graag de claim ‘biologisch’ gebruiken. Ook die belofte mag niet zomaar op de verpakking staan. Reden om het product goed te (laten) controleren. Dat kunnen we voor u verzorgen, net als advies rond migratie van bijvoorbeeld minerale olie uit de verpakking.”

Grondstoffen voor 0.0%-dranken
“Ook 0.0%-dranken worden steeds meer verkocht”, vertelt Linda Tilman, als senior accountmanager verantwoordelijk voor deze dranken bij Eurofins. “Alcoholvrij bier en alcoholvrije wijn, gin of cider is een heel ander product in vergelijking met de alcoholhoudende variant. 0.0%-dranken zijn microbiologisch minder stabiel en vragen daarom vóór lancering meer onderzoek”, vertelt Tilman. En dat is niet het enige waar producenten op moeten letten. “Bij veel producenten is de keten langer geworden na een zoektocht naar goedkopere ingrediënten. Vaak komen zij uit bij grondstoffen uit Azië bijvoorbeeld. Bij een langere keten, is er meer controle nodig op de authenticiteit van de grondstoffen, om fraude te voorkomen. Gelukkig kunnen we tegenwoordig grondstoffen als mout,  gerst of flavours ook in het land van herkomst onderzoeken op authenticiteit, contaminanten en pesticiden. We kunnen producenten begeleiden in het onderzoek van hun drank in de hele productieketen, van grondstof tot aan het eindproduct zoals het bij de retailer ligt”, aldus Tilman.

Minder glas, minder kratten
Ook het etiket van 0.0%-dranken is belangrijk voor de consument. Tilman: “Voor het perfecte etiket voor de drank, is de exacte hoeveelheid eiwitten, alcohol en koolhydraten van belang. De samenstelling van het product kan afwijken van de opgegeven stoffen uit de ingrediënten. Daarom adviseren wij om de samenstelling van het product te laten bepalen.” De consument kijkt niet alleen meer naar het etiket. De hele verpakking telt. Tilman: “Steeds meer fabrikanten experimenteren met het gebruik van minder verpakkingsmateriaal. Dunner glas, minder glas, andere soorten kratten, minder kratten: we zien het allemaal. Alles voor duurzaamheid. Mooi om te zien!”

Wilt u ook advies ontvangen over de grondstof-analyses, productie of verpakking van uw drank? Neem dan contact op met Mirella van Meele of Linda Tilman via +31 (0)6 46 74 31 48 of +31 (0)6 53 57 31 87.
 

      

“We kunnen producenten begeleiden in het onderzoek van hun drank in de hele productieketen, van grondstof tot aan het eindproduct zoals het bij de retailer ligt”

Heeft u een algemene vraag? Bel of mail ons gerust.

Whitepapers

Lees je in op specifieke onderwerpen met onze whitepapers

1 / 4