Eurofins
Zoeken

Om één van onze whitepapers te downloaden vragen wij u om uw e-mailadres op te geven. 

Om één van onze brochures te downloaden vragen wij u om uw e-mailadres op te geven. 

In gesprek met Niels Martha: de nieuwe directeur van Eurofins lab Zeeuws-Vlaanderen

“Wij zetten data om in kennis, zodat onze klanten goede keuzes kunnen maken”

Tekst geschreven door Crista Herder

Niels Martha (43 jaar) start per 1 mei als directeur van het Eurofins laboratorium en AGF-expertisecentrum in Zeeuws-Vlaanderen. Daarnaast blijft hij óók de directeur van Eurofins LabCo in Barendrecht, dat net als het lab in Zeeuws-Vlaanderen onderdeel uitmaakt van Eurofins Food, Feed, Water Benelux. Martha boekte bij LabCo al indrukwekkende resultaten. In de afgelopen 1,5 jaar verbeterde onder zijn leiding de scores van het medewerkers- én klanttevredenheidsonderzoek en bovendien zag LabCo haar marktaandeel groeien, zelfs tijdens de coronacrisis. Tijd om Niels Martha beter te leren kennen. Ik spreek Martha – online – over zijn visie, leiderschap en toekomstplannen met het lab in Zeeuws-Vlaanderen. Hij vertelt hoe hij zijn carrière startte in de AGF-sector, maar ook over Geert Mak en de kleine kas in zijn serre. 

Voor mij zit de kersverse directeur van Eurofins lab Zeeuws-Vlaanderen. Toegankelijk en benaderbaar. Dat is het eerste dat mij opvalt in het gesprek. In de eerste vijf minuten staat zijn gezicht zowel vrolijk als ernstig. “Ik was ooit labmanager in een vergelijkbaar laboratorium in Rotterdam, totdat ik in oktober 2019 werd benaderd door de talentmanager van Eurofins HR”, vertelt Martha als hij zich introduceert. “Of ik bij LabCo wilde komen werken, als managing director. Ik had meteen een romantisch beeld van LabCo in gedachten, van de oude haven en mannen die de lading van boten losten.” 

VERLEDENLabCo heeft een rijke historie. Kies je voor tradities of progressie? “LabCo werd in 1957 opgericht als laboratorium van de Koninklijke Vereniging ‘Het Comité van Graanhandelaren’ om onderzoek te doen naar agrarische stoffen. Ik heb me verdiept in welke afslagen LabCo daarna heeft genomen. Ik respecteer tradities en wil het oude merk recht doen. Ik lees ook graag over historie, zoals de boeken van Geert Mak. Aan de andere kant ben ik heel progressief. Ik wil graag het beste van het verleden en het heden voor LabCo”, legt Martha uit.

Je hebt in 1,5 jaar tijd indrukwekkend veel bereikt bij LabCo. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? “Ik ben sociaal én competitief ingesteld”, vertelt Martha lachend. “In mijn vrije tijd geniet ik van spel en sport. Beter willen worden, dat zit altijd in mij. Ook in mijn werk. Ik vind het allerleukste dat de sfeer bij Eurofins LabCo positief is. Ik ben er trots op dat mijn medewerkers aangeven dat ze leuker werk hebben gekregen sinds mijn aantreden. Ik heb gekeken naar talent en een bijpassend takenpakket. En ik heb aan efficiëntie gewonnen. Zo hebben we afscheid genomen van het middenmanagement. Ik hou van platte organisatiestructuren. Verder heb ik vooral gezorgd voor duidelijke doelstellingen, waarop iedereen invloed heeft. Met z’n allen bepalen we hoe we die doelen gaan halen. We vieren het als we de doelen halen en sturen bij als het niet lukt. Ik maak medewerkers graag verantwoordelijkheid voor die doelen.” 

Komt het succes met name voort uit het investeren in personeel? “Natuurlijk heb ik ook geïnvesteerd in apparatuur en systemen, in nieuwe procedures en verbinding met andere Eurofins-laboratoria in ons brede internationale netwerk , voor meer analyses en een uitgebreider dienstenpakket aan onze klanten”, licht Martha toe. “Maar onderaan de streep is de mens het belangrijkste. We doen het met z’n allen. En met z’n allen bewegen we voor onze klanten van dataleverancier steeds verder toe naar kennispartner.” 

Het ging je vast niet alleen maar voor de wind. Welke uitdagingen kwam je tegen? “Het was niet eenvoudig om een band met medewerkers op te bouwen vanwege alle COVID-maatregelen: dat moest per e-mail, via Teams of in kleine groepjes. Gelukkig gingen de meeste zaken in de voedselsector door en waren we in staat om meer marktaandeel te verwerven. Het allermoeilijkst blijft het vinden van nieuwe hele goede mensen om het fundament te verstevigen en de volgende stappen te maken. In deze COVID-tijd switchen mensen minder snel van baan.”
 



HEDEN • Je medewerkers omschrijven je ook wel als ‘gedreven, inspirerend, altijd positief en een leider met onderbouwde keuzes’. Herken je jezelf daarin? “Jawel. Inspirerend, dat is niet aan mij om over mezelf te zeggen, maar erg leuk om te horen. En ik ben niet altijd positief, maar ik probeer dat wel te zijn”, vertelt Martha bescheiden. “Mijn grote voordeel is dat ik zelf ervaring heb in het lab. Van inschrijven tot monstermalen, van extractie tot analyse: als ik rondloop zie ik direct waar het inefficiënt is en waar het beter kan. Ik heb geïnvesteerd in de meest moderne analyseapparatuur. Want onze klanten zoeken steeds meer snelheid en kwaliteit, tegen een goede prijs en met een goede klantenservice. Om onze positie in de competitieve markt rond aankomsthavens in de ARA-regio (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) te versterken, zijn we aan het inlopen op snelheid en kwaliteit.” 

Maakt LabCo dan straks vooral het verschil in snelheid en analysekwaliteit? “Ik zoek graag naar nóg meer klantvoordeel”, vertelt Martha als hij mijn vraag pareert. “Klanten zijn niet alleen op zoek naar analyseresultaten, maar ook naar kennis en de beste oplossingen voor hun situatie. Dat kan ook door gerichter en slimmer te analyseren, alleen waar dat nodig is. De data uit deze analyseresultaten interpreteren: daar ligt onze kracht. Met state-of-the-art analysemethoden durf ik te zeggen dat we klanten snel de meest betrouwbare resultaten bieden, die via e-portals en applicaties op de smartphone live zijn te monitoren. Dat zorgt voor extra snelheid in de keten én voor grip op het complete supply chain management. En onze steengoeie consultants kunnen kwaliteitsmanagers echt ontzorgen met hun kennis van wet- en regelgeving op het gebied van voedselveiligheid, snelheid in de keten, kosten besparen, duurzaamheid en efficiënter leveren en produceren. Ook internationaal in het land van origine. Met het wereldwijde netwerk van Eurofins zitten we overal. Daarin zijn wij onderscheidend: wij bieden het hele pallet”, vertelt Martha bevlogen.

Nadat je promoveerde in analytische chemie (massaspectrum), startte je in 2010 je carrière in de AGF-sector als productmanager. Wat heb je met AGF? “Ik vind AGF ontzettend interessant. Ik heb ik die tijd geleerd dat er een hele wetenschap zit achter het laten groeien van een komkommer of paprika. Fascinerend! Ik wilde weten hoe het telen in z’n werk gaat. Naast mijn vele werkbezoeken, heb ik zelf destijds ook een kleine kas gemaakt in mijn serre waar ik mijn tomatenplant kon volgen in zijn groei. Ik ken het lab Zeeuws-Vlaanderen ook uit die tijd.”
 


Voedselketen
 

TOEKOMST • Je start nu bij Eurofins lab Zeeuws-Vlaanderen. Moet er veel veranderen? “Integratie en samenwerking: dat wordt mijn taak. De analyse van contaminanten als mycotoxinen, pesticiden, dioxines, MOSH en MOAH, 3-MCPD verzorgen we deels in Rotterdam bij LabCo en deels in Zeeuws-Vlaanderen. Daarin kunnen de laboratoria nog meer samenwerken, net als met het Eurofins-lab in België. We willen de klanten een totaaloplossing bieden; vanaf de kwekerijen en plantages tot de testing aan het eind van de rit. We willen niet dat producten pas in de supermarkt worden afgekeurd, dat kan veel eerder worden opgespoord.  Het helpt als beide laboratoria één directeur hebben. In de afgelopen drie jaar is er bij het lab in Zeeuws-Vlaanderen al veel bereikt: er is geïnvesteerd in doorlooptijden, en in een nieuw informatiesysteem en in processen. Nu is het tijd om de volgende stap te maken met de analysemethoden en pro-actieve advisering aan producenten met bijvoorbeeld kwaliteits- en monitoringsplannen.” 

Wat gaan klanten straks merken van betere analysemethoden? “Onze meetapparatuur zal steeds gevoeliger meten. Dat is nodig, want telers en retailers merken dat de normen steeds strenger worden en bepaalde keurmerken (zoals biologisch) willen bovenwettelijk streng keuren. Dat kunnen wij als geen ander; juist omdat we verspreid liggen over het land en korte lokale lijnen hebben met onze klanten. Met gevoelige meetapparatuur is nauwkeuriger vast te stellen dat hun producten binnen de normen blijven. Anderzijds moeten onze klanten meer transparantie bieden over hun product. Ook daarbij geldt: hoe nauwkeuriger, hoe beter. Want retailers en consumenten willen steeds minder stoffen die er niet in horen te zitten, aantreffen in hun voeding. Vertrouwen geven in de voedselveiligheid van hun product, dat is voor onze klanten heel belangrijk. Kortom: er is genoeg te doen. Ik ben ervan overtuigd dat wij over vijf jaar met onze investeringen in mensen én methodes een betere dienstverlener zijn in onze lokale markt voor handelaren en telers in groente en fruit én food en feed traders”, vertelt Martha met een twinkeling in zijn ogen.   

Persvragen? Neem contact op met Eurofins woordvoerder Marjet Heins.

Bel ons

06-53930553